torsdag 12 januari 2012

Frigörande dans

Håller tillbaka smärta, håller hårt, vill inte tappa den i golvet så att den splittras. Vill inte gå i kras, vill inte bli en våt fläck. Inte just nu. Vill vara hel. Vill orka med livet med ett glatt leende på läpparna. Så som alla andra jag möter. Så som alla.

Men smärtan finns där, kroppen viskar tydligt på sitt sätt att det är dags att ta det lugnt. Låta smärtan ta sin rättmätigade plats. Lyssna viskar den. Lyssna på mig viskar kroppen. Så är det just nu, det är bara att acceptera.

Jag har PJ Harvey's Let England shake igång på Spotify. Jag bryr mig inte om texten, känner istället musiken röra sig genom min kropp. Varje instrument, varje tonläge, hennes stämma. Så kommer dansstegen, äntligen kommer små steg av dans genom min kropp. Jag har saknat det så. Jag har längtat, det var så länge sedan sist. Dansen är vägen till att förlösa smärtan. Skönt att kroppen äntligen orkar svara på musiken. Rörelserna är små, små, knappt synliga, men det är rörelse. Mjuk, fin rörelse som så sakta kommer att frigöra smärtan. Det behövs inga ord, endast rörelse.

1 kommentar:

ninja sa...

vad härligt <3