onsdag 15 juli 2009

Sommarsysslor

Jag hörde på radion idag att när det är semestertider så faller vi in i de kvinnliga och manliga könsrollerna. Kvinnorna tar hand om mat och disk. Männen klipper gräset och reparerar huset.

Hemma hos oss försöker vi verkligen dela på allt, även nu på sommaren. Den som lagar mat slipper diska. Vi turas om att klippa gräset. Idag blev det dock en viss ålderdomlig uppdelning på sysslorna. Jag plockade 15 l krusbär och kokade chutney och sylt. F och Fi var ute på havet och fiskade torsk. Det sitter i generna sedan urminnes tider, sedan jägar- och samlarsamhället. Kvinnorna samlar bär och männen jagar. Det är inte helt lätt att rucka på.

E är gärna med och fiskar, dock inte idag. Hon plockade vita vinbär istället. Jag för min del har aldrig uppskattat fiske. Jag tycker om att vara ute i naturen och följer gärna med när det är dags för fisketur. Då ror jag antingen båten, går en promenad eller sitter och läser. Jag har inte tålamod att bara sitta där och vänta på att fisken ska nappa. Och vad sjutton skulle jag göra om jag fick napp? Jag skulle aldrig klara av att bryta nacken av en stor gädda, skulle aldrig fixa att ta livet av en fisk. Jag vill inte! Luktar illa gör de också. Det närmaste fisk jag vill komma är att ha den på tallriken och äta den. Visst kan jag tillaga fisk. Men det är bättre att någon annan gör det för jag gör det aldrig särskilt bra. Det blir lätt för torrt. Så när F och Fi fångar fisk får de tillaga den själva. Det gör de perfekt.

I vår familj gör alla allt, eller provar på i alla fall. Fast där intresset tar slut eller kunskaperna tryter, då får någon annan, som kan och vill, ta över, när det är bråttom. Sen kan man ju alltid lära sej. När alla får lov att göra allt de vill, och prova på allt, och att vi hjälps åt med det tråkiga, då är vi jämlika.

Inga kommentarer: