torsdag 24 november 2011

Skolan

Har lyssnat på en del program om skolan i radio P1. Sammanfattningsvis kan man säga att skolan står inför stora utmaningar. Hur göra undervisningen intressant? Hur få eleverna att lära sig? Hur utjämna orättvisor?

Kanske samma gamla frågeställningar som alltid varit aktuella, men ur ett nytt perspektiv nu i Internets tidevarv. Eleverna är oerhört kunniga med datorer. Denna datorvana borde utnyttjas mer av skolan. Ta fram läromedel som dataspel t.ex. det tror jag på.

Ser jag på mina egna barn så passar undervisningen idag, den traditionella katederundervisningen, bäst för ambitiösa och flitiga flickor. För dataspelshypade pojkar är det inte mycket som är roligt i skolan. Undervisningen är inte intressant.

De har goda resultat båda två, men inställningen till skolan är helt olika. Inte för att E alltid tycker skolan är kul eller Fi alltid skolan är tråkig, men deras inställning är helt olika när de tar sig an de olika uppgifterna.

Skolan behöver utmana sig och göra undervisningen intressant för pojkar också. Kanske ha två olika klassrum i en klass, med två olika typer av undervisning. Där eleverna väljer det klassrum de finner intressantast och där de lär sig mest.

Sen hänger det väldigt mycket på läraren också. Det är så tydligt när barnen fått en ny lärare i ett ämne, att plötsligt blev det ämnet superintressant, eller tvärtom (tyvärr) supertråkigt.

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Är det Bengt Hansells reportage? Han är duktig. Följ honompå twitter, han är en flitig twittrare. Han rapporterar om spelmarknaden också och var med på LIs seminarium igår.

KIA sa...

Oj, jag vet inte vem som gjorde reportagen. Det var flera. Kan ha varit han...