söndag 18 december 2011

Ett gott liv

Lade ifrån mig Ann Heberleins bok precis, utläst, sträckläst över helgen. Jag tycker mycket om det hon skriver. Hon filosoferar kring alla möjliga begrepp som t.ex. godhet, minne, barn, sjukdom, moral, frihet, mening. Och så berättar hon om hur förläggaren till boken Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva pressade henne till att genomföra intervjuer, möten med läsarna osv trots att hon var sjuk. När hon skrev den boken var hon sjuk. I denna nya Ett gott liv är hon frisk.

Jag citerar slutraderna i boken:

 "Det är svårt att vänja sig vid att bli frisk, för det innebär också att man förstår, verkligen förstår, hur sjuk man har varit. Men, tänker jag, en människa måste också kunna gå vidare, släppa skammen och självklandret som kommer med insikten. Det är först då, när man har förlåtit sig själv och sin ofullkomlighet och accepterar sina brister som man är fri. Fri att leva. Det måste börja där, det goda livet, i friheten att vara sig själv."

Så sant så.

Inga kommentarer: