måndag 1 augusti 2011

*Rätt* antal semesterveckor i stöten

Det kom en artikel om att det var bättre att ta flera korta semestrar än en lång. Antagandet kom för att de deltagande snabbt kom in i semesterlugnet men att upplevelsen försvann redan efter några dagar tillbaka på jobbet igen.  Studien var gjord av en holländsk forskare.

Jag kan bara säga att jag nu varit ledig i 12 dagar och först efter en vecka kunde jag känna att jag upplevde semesterlugnet fullt ut.  Då hade jag dessutom haft en veckas semester tidigare på sommaren. Jag behöver alltså väldigt lång tid på mej för att stressa av, så för mej stämmer inte studiens resultat.

Att under lång tid uppleva att man är avstressad måste ju också betyda att det är lättare att återgå till den känslan i vardagen än om man bara har den känslan tillfälligt, i några dagar.

Jag skulle vilja säga att det är väldigt individuellt hur många veckors semester i stöten som är *bäst* för en.

Inga kommentarer: