lördag 13 augusti 2011

En stark film

Jag bestämde mej idag för att se en film som jag inte 'vågat' se förrut. Det var Lilja 4-ever av Lukas Moodysson. Jag är så känslig för starka filmer så jag har tvekat att se den tidigare.

Nu plockade jag den med mej hem när jag var på bibblan sist. Den har legat här på bordet i flera dagar. Idag var det ju ändå tradigt väder, så då kunde jag lika gärna se på film. Jag kan ju inte säga att filmen var upplyftande precis. Nej den var just precis så hemsk som jag hade trott. Ett knytnävsslag rakt i solar plexus. Jag var helt stum efteråt. Det krävdes en promenad för att lösa upp de tunga känslorna som satt sej i mej.

Men den är helt klart sevärd. Miljontals barn lever som hon i verkligheten, fångna som sexslavar, för att inte tala om vuxna kvinnor. Vilket öde...så fruktansvärt...

Inga kommentarer: