söndag 8 maj 2011

När man inte hinner läsa så mycket...

... så är noveller himla bra. Då hinner man i alla fall läsa några berättelser till sitt slut, och få i sej en liten dos text.

Jag har precis läst ut hela(!) Det där som nästan kväver mej av Chimamanda Ngozi Adichie. Det är ett antal berättelser om nigerianska kvinnor i Nigeria och i USA. Utanförskap, utsatthet och frustration kännetecknar novellerna. Hon tecknar porträtt av kvinnor som man vill veta mer om när novellen är slut. Hon har så mycket berättarglädje i sej att man vill att novellerna ska formas till romaner istället.

Hennes roman En halv gul sol om Biafrakriget var enastående. Den fastnade jag för direkt, och sträckläste. Jag kanske borde göra ett nytt försök med hennes debut Lila hibiskus. Förra gången kom jag inte in i den tillräckligt snabbt, så jag gav upp.

Inga kommentarer: