tisdag 24 maj 2011

Båth-dokumentation

Vårt Båth-piano tillverkades som nr 625 i Lund i början av 1900-talet. 1972 ropades det in av min pappa på en auktion i Karlshamn. Det måste ha följt med i flytten till Härnösand och sedan till Korpadalen, Asarum några år senare. 1982 flyttades det till Lund och 2002 till mitt hem i Södra Sandby.

Jag och mina systrar har alla tre lärt oss spela piano på det. Vi har tagit pianolektioner och suttit och klinkat på detta piano. Jag tog lektioner från att jag var 13 till jag fyllde 20 år och flyttade hemifrån. Harmonilära och ackordanalys var roligast och det jag haft mest glädje av.

När pianot kommit till Sandby spelade jag bara på det ibland. Sen började E spela. Hon var riktigt duktig, men tyckte inte det var roligt så hon slutade. Fi hade inget intresse alls för att spela. De senaste åren stod det bara där och samlade damm.

Idag kom det några och hämtade pianot. De var serber och samlade ihop pianon för att sedan sälja dem vidare. Det önskar vi dem lycka till med...

Jag är ett piano fattigare, för lite sorgligt är det att Båth-epoken är slut.

Inga kommentarer: