lördag 30 april 2011

Konsten att kommunicera

Jag undrar ibland över reparatörer/hantverkare. Hur tänker de när det gäller kundservice?

Jag ringde en tvättmaskinsreparatör förra veckan, vi hade nåt fel med tömningen av maskinen. "Jag kan inte boka en tid nu. Jag ringer tillbaka till dej i slutet av veckan". Tror du han ringde? Neeej.... Som tur var fick F rätt på maskinen när han försökte en gång till på helgen. Sen fick vi tvätta i en vecka för att få undan tvättberget som vuxit sej skyhögt under tiden.... Inte ringer jag till den reparatören igen.

Jag lämnade in min cykel för trasig växel precis före påsk. "Jag måste beställa reservdelar till cykeln. Den blir klar onsdag eller torsdag." sa cykelreparatören. Jag tänkte jag ger dem till torsdagen och gick dit på eftermiddagen. Nähe då hade han inte börjat med min cykel än. Suck. Hur svårt är det att ringa och berätta att det är försenat, han hade ju mitt telefonnummer? Sen lovade han att ha den klar till fredagen och klar blev den. Som plåster på såren fick jag faktiskt 10% rabatt.

När det gäller hantverkare har vi t.ex. haft en som drog ut på tiden och när vi 'tjatade'på honom övergav han oss helt och ville inte göra färdigt jobbet. Och där stod vi, i detta fall utan vardagsrum och resten av huset fullproppat med möbler. Själva bodde vi alla fyra hemma hos mina föräldrar. Vi hade tur den gången och kunde anlita en annan hantverkare, Mats Lindgren, som insåg situationens allvar och färdigställde jobbet på en gång. Varför vi inte anlitade bygg-Mats på en gång (vi hade ju anlitat honom flera gånger förut och vi har alltid varit nöjda med honom) minns jag inte nu, det är 10 år sedan.

Varför är dessa reparatörer/hantverkare så nonchalanta? Har de så gott om kunder och så mycket att göra att de tycker att de kan strunta i att hålla vad de lovar? Eller vad?

Till sist vill jag lovorda Kronvalls skorstenar (förutom bygg-Mats) som inte bara gjorde ett jättebra jobb med installationen av braskaminen men också var fantastikt duktiga kommunikatörer, från beställning till slutförande. De kan det här med kundservice. De berättade vartenda steg de skulle ta, de ringde och talade in meddelanden på telefonsvararen om vi inte var hemma. Så vill jag alltid bli behandlad som kund!

Inga kommentarer: