torsdag 30 december 2010

Teknikinvasion

Så var då barnens julklappar till sist installerade. De fick kompletterande högtalare till sina datorer, med surroundljud. Riktigt gött låter det! Bättre än surroundsystemet vi har till TV:n i vardagsrummet. Bättre ljud än det fesiga ljudet jag har på min bärbara dator. Nu inser barnen att det inte är så dumt att ha en stationär dator trots allt...

Annat var det när jag var barn (är jag en gammal kärring nu?)... När jag var 10 år, som Fi, hade jag en radioapparat, det var allt. När jag var 14 år, som E, hade jag en kassettbandspelare med radio. Jag fick överta familjens gamla Bang & Olufsen-stereo från 60-talets mitt(?) när jag var 16+. Familjens första dator, en VIC64 kom när jag gick på högstadiet. Den var dock inget man spelade musik på. Frågan är om den över huvud taget hade något ljud, jag minns ej.

Teknikens utveckling är otroligt snabb och kraven på vad man ska skaffa sej blir extrema, de kryper dessutom ner i åldrarna. När barnbarnen kommer har de väl egen high tech anläggning när de är 3 år; dator, TV, robot - ja det går inte att föreställa sig...

2 kommentarer:

Chris Polfeldt sa...

Luca har fått sin första dator (ärvd av vänner)... (visserligen en lek-och-lär-dator, men ändå!) Det går fort, fort. Han kan växla låtar på ipoden oxå!

KIA sa...

Fantastiskt!