söndag 21 februari 2016

Rörelse är grunden till välmående

Vetenskapens värld var intressant i måndags, det handlade om träning. Att träning är bra för oss vet vi ju sedan länge. Det har forskats mest på konditionsträning. Här hade de gjort tester med styrketräning och sett att styrketräning och konditionsträning aktiverar helt olika delar av hjärnan. Båda behövs.

Jag har tyvärr aldrig gillat styrketräning, men jag inser nu att jag behöver börja. Styrketräningen påverkar de delar av hjärnan som har med minnesfunktionerna att göra. Det kan säkert hjälpa mot mina problem med minnet och koncentrationsförmågan. Det har även effekt på demens demens. Styrketräning kan kanske inte motverka demens, men så länge man håller på skjuter man insjuknandet framför sig.

Jag har inte råd med gym så jag får väl börja gå till utegymmet i Stadsparken, det är gratis. Kanske köpa ett par hantlar.

Den enda pulshöjare jag har är stavgången. Jag har gått en gång i veckan i 1,5 timmar. Nu sa de att man ska träna minst 30 minuter tre gånger i veckan. Därför går jag nu stavgång tre gånger 60 minuter i veckan. Övriga dagar promenerar jag vanligt.

När jag har gått ner i vikt 10 kg till kan jag börja jogga igen, det blir en bättre pulshöjare än stavgången.

Inga kommentarer: