torsdag 31 oktober 2013

Varför allt detta socker?

Jag tycker om att laga mat ifrån scratch men ibland tycker jag att det är skönt med färdigmat. Färdigmat kan man ha de dagar man har tidsbrist eller ont om ork och inspiration. Det händer emellanåt. Det finns dock ett problem med färdigmat. Jag förstår inte varför det är socker i var och varannan produkt man köper. I efterrätter och kakor kan jag tycka att man får räkna med att socker ofta är en huvudingrediens. Men i riktig mat som t.ex. köttbullar, fisksoppa eller bernaisesås, varför har man över huvud taget socker som ingrediens där??? Socker behövs inte för smakens skull. Jag har aldrig socker när jag lagar mat. Utom i efterrätter och kakor, och då minimerar jag sockerhalten så gott det går.

Kan det vara så att producenterna vet om att folk ofta är omedvetet sockerberoende? Att folk gillar matvarorna och att kroppen 'kräver' att få äta det igen, för att kroppen känner av sockret och vill ha mer? Ja, det är i alla fall vad jag tror. Jag ska ta och skriva till de producenter där jag upptäckt att de har socker i färdigmat och klaga så får vi se vad som händer.

4 kommentarer:

vardagsninjan sa...

precis vad jag med tror.
har köpt stevia som jag använder dagligen. den får inte säljas som matvara i eu. stevian som de säljer tex på ica är någon helt annan variant som är fullproppad med sötningsmedel. jag fick gå till stadens ekobutik istället för att få en hundra procent ren.

ju mer jag tittar på matpaketen är de enbart fullproppade med skit, ungefär som de billiga hudkrämerna är.
vi lever i ett i skitsamhälle och stort sett all mat är besprutad.
jag vill inte >_<

har man en gång börjat läsa på etiketterna så... hehe

kramar

KIA sa...

Ja jag håller med dig. Det är inte bara sockret, det är en massa andra tillsatsämnen också. Inte heller med råvaror kan man tyvärr vara säker pga att det är besprutat eller till och med genmanipulerat.

Father Ben sa...

Jag vet att seriösa tillverkare med kända varumärken är ytterst medvetna ( räknar INTE ICAhandlarnas eget varumärke dit!) Seriösa tillverkare tillsätter inte socker i onödan- När man deklarerar innehållet måste man ta upp det socker som naturligt ingår i vissa komponenter och då framstår det som om man tillsatt socker vilket för det mesta inte är fallet.
Finns bra exempel idag där man i Felix Ketchup tillsatt Stevia en växt med naturligt socker samma sockerart som i tomater för att få rätt balans vid tillverkningen som baseras på tomatpure
Skriv till Procordia Food och fråga är ett bra tips

Pappa Ben

KIA sa...

Jo, jag har faktiskt skrivit till några producenter, varav Procordia är en, men ännu inte fått något svar